Destăinuirile unei stewardese! Ce se află în spatele uniformei de însoțitor de bord!

Destăinuirile unei stewardese! Ce se află în spatele uniformei de însoțitor de bord!
Cu siguranță te-ai întrebat măcar o dată în viață cum ar fi să fii steward sau stewardesă. Ah, ce meserie frumoasă, nu-i așa? Călătorești mai mereu, cunoști oameni noi și acumulezi experiențe pe care alții probabil nu reușesc într-o viață. Da, e minunat. Totuși, nu este o meserie ușoară. Dacă ești interesat sau interesată de această meserie, am câteva informații extrem de importante pentru tine. Nu de la mine, ci de la cineva care face asta de câțiva ani buni.

10952398_829313237133577_1941202133115692671_n

Ea este Mădălina, are doar 23 de ani și este stewardesă de trei ani. Își dorește colegi ambițioși și dornici de muncă, așa că iată câteva sfaturi utile care te vor ajuta să-ți iei zborul la propriu.
Ce studii trebuie să ai pentru a deveni o stewardesă?

Mădălina: În primul rând diploma de Bacalaureat.  Pe baza acesteia, vei putea participa la cursurile „Inițial”, la finalul cărora va trebui să treci o serie de examene în cadrul Autorității Aeronautice Civile Române și vei dobândi „Atestatul de Membru al Echipajului de Cabină”. Mai ai nevoie de „Calificare” pe  un tip de aeronavă. De regulă, aceste cursuri sunt făcute în cadrul companiei angajatoate. La finanul cursurilor va trebui să promovezi din nou o serie de examene, după care vei dobândi „Lista de Calificări”. Să nu uităm de Certificatul Medical, care poate fi eliberat doar de către un medic autorizat în medicina aeronautică.

Spune-mi care au fost principalele materii pe care le-ai învățat la cursuri?

Mădălina: La pregătirea pentru obținerea atestatului, practic pentru examenele din cadrul AACR, am învățat Meteoroligie și Geografie, Medicina Aeronautică, Proceduri și Echipamente generale, Legislație internațională și bineînțeles, engleză. Pentru dobândirea calificării tip, atât procedurile normale, anormale și de urgență cât și echipamentele sunt adaptate tipului de aeronavă pentru care te califici, la care se mai adaugă materii de tipul „In-flight Service” sau „Attitude and Appereance.”

Cum a fost prima zi de muncă?

Mădălina: Foarte emoținantă. Prima mea zi de muncă a fost practic primul zbor pe care l-am avut sub supravegherea instructorului, dar și primul meu zbor cu avionul. Nu am fost atât de emoținată de zbor, în sine, deoarece îmi faceam griji că organismul meu nu va reacționa bine la zbor. Aveam stomacul pumn, asta pentru că îmi doream să dau cele mai bune răspunsuri instructoarei.

11116418_891050690959831_2590928745516189671_o

Ce mănâncă stewardesele și piloții pe timpul zborului?

Mădălina: Se comandă de la furnizorii de catering „mâncarea pentru echipaj”, care este încărcată împreună cu restul produselor de catering. De regulă, toate porțiile sunt identice, cu excepția celei destinate căpitanului și uneori poate fi una diferită și pentru membrii echipajului de cabină, în funcție de furnizorul de catering. De ce a căpitanului e diferită? De-a lungul anilor, în aviație au avut loc o mulțime de incidente și chiar accidente ce aveau la bază toxiinfecții alimentare. Principiul porției diferite presupune că dacă un fel de mâncare ar fi contaminat, măcar unul dintre piloți să fie capabil să controleze aeronava.

De ce e interzisă utilizarea telefoanelor mobile sau a laptopurilor pe timpul decolării sau aterizării?

Mădălina: Aterizarea și decolarea sunt considerate faze critice ale zborului. Pentru că ambele presupun un contact extrem de rapid cu solul, în cazul unei situații de urgență e posibil să fie nevoie de evacuare. Pornind de la această idee, trebuie să ne asigurăm că atenția pasagerilor este îndreptată către ceea ce se întâmplă în jurul lor și nu concentrată pe un joc sau un video.

De ce este interzis fumatul la bordul aeronavelor?

Mădălina: Tot de-a lungul istoriei aviatice, s-a dovedit că din cauza țigărilor aruncate sau nestinse corespunzător au izbucnit o grămadă de incendii, unele ducând la adevărate catastrofe. Este foarte dificil să controlezi un incendiu într-un timp foarte scurt, pentru a evita afectarea fuselajului. O aeronavă cu un fuselaj avariat va fi mult mai greu de controlat. Din păcate, fumatul a fost interzis prea târziu și sute de oameni au plătit cu viața pentru un gest de neatenție.

Care sunt riscurile acestei meserii?

Mădălina: În primul rând, varicele, care apar datorită schimbării atât de frecvente a presiunii din organism. Apoi, datorită mediului foarte uscat se întâmpină des probleme de tipul: căderea părului, piele foarte uscată, unghii sensibile și exfoliate. Riscurile majore și deosebit de rare, cred că le cunoaște toată lumea. Mă refer aici la o „depresurizare explozivă”(term. Aviație) care poate avea urmări serioase asupra aeronavei și pasagerilor, la prabușirea aeronavei din diferite motive tehnice sau, tot mai des în ultima perioadă, revine amenințarea atacurilor teroriste și a hijack-urilor la bord.

12239630_967527026645530_5275317405822167671_n

Care a fost cea mai frumoasă experiență pe care ai trăit-o în aer?

Mădălina: Aș putea să-ți povestesc ultima experiență de genul acesta. S-a întâmplat dupa o aterizare, la ultimele rânduri, aproape de postul meu în cabină. O pereche de gemeni, care călătoreau cu mama lor, se plictiseau bănuiesc, dupa ce înainte de aterizare îi rugasem să oprească laptopul pe care se jucau. Aveau cam șase, șapte ani. Unul dintre băieți a început sa fredoneze linia melodică a faimoasei piese, „It’s the final countdown”. La scurt timp, fratele său îl acompaniază, iar mai apoi, câțiva pasageri, domni în toata firea, li se alătură. Astfel, un mic cor fredona final countdown-ul până la locul de parcare al aeronavei. A fost un sentiment deosebit de plăcut și dat faptului că era ultima cursă pe ziua respectivă, mi-am încheiat duty-ul foarte bine dispusă.

Care a fost cel mai frumos loc pe care l-ai vizitat în timpul serviciului?

Nu aș putea menționa un singur loc. Până acum m-am simțit foarte bine în Gran Canaria. A contat și faptul că era 1 Decembrie iar afară aveam 30°. Deocamdată zbor doar destinații Europene și puțin prin Nordul Africii. Aș putea să enumăr câteva din destinațiile bine cunoscute ale Europei, pe care eu am avut ocazia să le vad în situații diferite. Aș putea spune că orașele prețioase ale italienilor sunt frumoase oricând. Fie că vorbim de capitala, Roma, sau Milano, Pisa ori preaiubita Veneție. Barcelona e mereu frumoasă, la fel ca Madrid, Porto sau insulița Madeira. Am amintiri frumoase din Bordeaux, Londra sau Manchester și am trăit ierni adevărate sau zile lungi de vară în Norvegia și Suedia. M-au impresionat de fiecare dată țările Baltice sau frumoasa Cracovie. Sunt atât de multe!

În fiecare colțișor de țară, fie că e în nord, în sud sau pe o insulă poți găsi ceva care să facă locușorul respectiv memorabil și special pentru tine.

krakow

Sursă: Pinterest
Care a fost cea mai dificilă zi de muncă? 

S-a întâmplat în câteva rânduri să vină pasagerii târziu sau bagajele acestora și mai târziu. Din aceste motive piloții primesc de multe ori SLOT, ceea ce poate fi explicat ca o amânare a orei estimate pentru decolare. E foarte neplăcut să stai cu cabina de pasageri plină, așteptând să treacă ora de amânare primită de la turnul de control. Câteodată e și mai mult. La ultima grevă a controlorilor de trafic aerian francez am primit cinci ore. Din fericire pasagerii cunoșteau situația din aeroport. Am îmbarcat mai târziu și  aceștia au înțeles.

13592430_1110121455719419_2203882548687761120_n

Ai trăit vreo experiență penibilă?

Mădălina: Nu îmi amintesc acum. În schimb, aș putea să-ți povestesc o experiență amuzantă pe care a trăit-o colega mea. Era în toaleta din față, își schimba dresurile pe care le rupsese. Își agățase fusta pe ușa de la toaletă. Partea de galley și toaleta este separată printr-o perdea de cabină de pasageri. În momentul în care aceasta a auzit perdeaua trăgându-se, știa că un pasager dorește să folosească toaleta. Așa că a început să se grăbească să-și puna fusta. În graba ei, s-a sprijint de ușa pe care uitase să o blocheze și ghici ce?! Ușa s-a deschis în momentul în care ea își îndesa fusta. Pentru ea a fost puțin penibil, dar i-am explicat pasagerului situația și el a fost serios pe moment. Sunt sigură că încuiat în aceeași toaletă s-a distrat de situație, la fel cum am făcut și noi la sfârșitul zilei.

12647319_1007555935975972_4856467492559022929_n

Care e media de salariu al unei stewardese?

Nu cred că aș putea să mă exprim în această privință. Contează din nou tipul de companie pentru care lucrezi. Zburând pentru un low-cost salariul este destul de mic în comparație cu munca depusă. Companiile de stat au iarăși avantajele lor, dar cred totuși că cel mai bine plătesc marile companii din occident.

11742931_912710732127160_5118925606007750122_n

Ce sfat le dai celor care doresc să urmeze această meserie? 

Mădălina: Să se gândească bine la implicațiile pe care le va presupune comportamentul lor în acest domeniu. După trei ani de muncă în aviație pot să spun că eu personal sunt dezamăgită de standardele personale ale unor însoțitori de zbor. Mie mi se pare jenant să te prezinți cu o înfățișare neadecvată și un comportament ce lasă de dorit la orice loc de muncă. Cu atât mai mult să ai o meserie de la care oamenii chiar au așteptări. Îmi doresc colegi capabili să transmită plăcere prin munca ce o fac, chiar dacă asta înseamnă de multe ori să maschezi o zi proastă. E atât de simplu să faci ca sutele de pasageri de la bordul aeronavei tale să aibe o zi mai bună. Le doresc ambiție să-și îndeplinească visul, iar mai apoi perseverență pentru a avea mereu un standard personal ridicat.

Cer senin tuturor!  

10382244_895587593839474_6634130510543191698_o

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *